انتخاب رنگ در طراحی سایت

انتخاب رنگ در طراحی سایت

انتخاب رنگ مناسب وب سایت به پارامترهای گوناگونی بستگی دارد به عنوان مثال در طراحی سایت شرکتی از طیف رنگ آبی و سبز، طراحی سایت سازمانی رنگ آبی تیره و بنفش، وب سایت مهدکودک دارای طیف رنگ شاد، سایت دانلود سفید و مشکی و خاکستری، سایت خودرو قرمز و طلایی و نقره ای و طراحی سایت پزشکی و درمانی از رنگ آبی آسمانی استفاده می کنند.

اصول انتخاب درست رنگ مناسب در طراحی وب سایت

رعایت کنتراست رنگ ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است به طوری که کاربران بتوانند بدون اذیت شدن چشم و تحریک کردن بینایی متن مورد نظر را بخوانند برای این کار باید پس زمینه متن سفید یا روشن و متن تیره و مشکی باشد.

روانشناسی رنگ ها در وب سایت

سفید: مظهر پاکی و معصومیت، نور را منعکس می کند و رنگ تابستانی به شمار می آید، رنگ سفید برای پشت نوشته های تیره بهترین انتخاب است و این موضوع را میتوانید در اکثر نرم افزارها مشاهده کنید همچنین رنگ مورد علاقه دکوراسیون داخلی و مد نیز به حساب می آید.

مشکی: این رنگ نماد قدرت و همچنین نماد فرمان برداری است، از این رنگ برای متن و عنوان ها بیشتر استفاده می شود البته سایت های دانلود فایل و موزیک نیز از این رنگ استقبال می کنند.

قرمز: رنگ عشق ، تحریک کننده هرمون ها می باشد، سبب سریع شدن ضربان قلب و نفس کشیدن می شود، گرم و تابستانی این رنگ تحریک کننده مورد علاقه وب سایت های خودرو و مبلمان می باشند.

صورتی: آرامش بخش و فانتزی ترین رنگ است، پیراهن های گرم کن ورزشی گاهی اوقات به این رنگ هستندتا به افزایش روحیه کمک زیادی بکند.

آبی: رنگ صلح و آرامش ( برخلاف قرمز که عکس العمل متضاد دارد ) و باعث می شود بدن مواد شیمیایی آرامش بخش تولید کند. اغلب اتاق خواب ها نیز از همین رنگ استفاده می شود البته رنگ آبی می تواند باعث افسردگی و یائس نیز بشود.

سبز: جزو ملایم ترین رنگ ها می باشد و می توان قدرت دید را افزایش دهد، نشاط آور و آرامش بخش است به همین دلیل در بیمارستان و لباس اتاق عمل از آن استفاده می کنند.

زرد: بهترین رنگ برای جلب توجه کردن زیرا کنتراست بسیار بالایی دارد، رنگ گرم و تابستانی به حساب می آید و به شدت چشم را جذب خود می کند، تمرکز را افزایش و متابولیسم بدن ( سوخت و ساز) را افزایش می دهد.

یکی از حساس ترین انتخاب ها در طراحی وب سایت استفاده رنگ درست در قسمت های مختلف می باشد تا کاربران را ترقیب به گردش در تمامی صفحات بکند. انتخاب رنگ معمولا براساس روانشناسی صورت می گیرد و هر شغل متناسب با حوزه فعالیتش طیف رنگ خود را دارا می باشد.

هماهنگ کردن رنگ در نقاط مختلف کار بسیار دشواری است، بعضی رنگ ها در نقاط مختلف با هم همخوانی ندارند و نباید با هم دیگر در یک جا استفاده شوند مثلا رنگ قرمز و آبی که جزو رنگ های اصلی به شمار می آیند.

انتخاب رنگ مناسب برای وب سایت در جذب مخاطب تاثییر گذار خواهد بود روانشناسان رنگ وب معتقد هستند که رنگ برای وب سایت با انتخاب انسان نقش مستقیم دارد در واقع یک شمشیر دو لبه می باشد یا کاربران را جذب یا دفع می کند.

نتیجه گیری

انتخاب رنگ مناسب برای وب سایت شما نباید از روی احساس و یا بر اساس رنگ دلخواه شما باشد. یک طراح وب سایت خوب، همیشه باید اول مخاطبان خود را مد نظر قرار دهد. رنگ و طرحی را انتخاب کنید که برای مخاطبان شما جذابیت داشته باشد.

برای وب سایت های مورد استفاده در مد و فشن، طراحی داخلی، رستوران و کافی شاپ، زیبایی و صنایع می توانید از رنگ ها به نفع خود استفاده کنید تا بتوانید مشتری مورد نظر خود را جذب کنید.

زمانی که شما رنگی را برای وب سایت خود و یا برای نام تجاری خود انتخاب می کنید، تاثیر آن بر ذهن مشتری خیلی بیشتر از آن چیزی است که شما فکر می کنید. رنگ ها می توانند باعث شوند که نام تجاری شما در ذهن مشتری بماند و یا آن را فراموش کند.

مطالب پیشنهادی